Elk jaar is het weer zover: na de voorlopig adviesgesprekken in groep 7 rinkelt mijn telefoon. Ouders bellen met dezelfde vraag: “Kan mijn kind nog naar een hoger niveau?”
Het is een begrijpelijke reactie. Het voorlopig schooladvies voelt voor veel ouders als een moment van waarheid. Toch is het belangrijk om te beseffen dat dit advies slechts een tussenstand is, een momentopname, gebaseerd op wat een kind tot dan toe heeft laten zien op school.
Als docent én eigenaar van Praktijk Meester Andreas begrijp ik die spanning maar al te goed. Ouders willen het beste voor hun kind, en dat wil ik ook.
Maar eerlijk is eerlijk: als ik een kind niet ken, kan ik niet zomaar zeggen of er meer in zit. Elk kind leert anders, ontwikkelt zich in een eigen tempo en heeft unieke kwaliteiten. Daarom is mijn vaste antwoord altijd: “Meten is weten.”
Om te kunnen bepalen of een kind op een hoger niveau zou kunnen functioneren, maak ik gebruik van een leerpotentieonderzoek. Dit onderzoek kijkt niet alleen naar wat een kind nú kan, maar vooral naar hoe een kind leert en welke groeimogelijkheden er zijn.
Waar toetsen zoals de Cito of LVS-scores vooral meten wat al is aangeleerd, kijkt een leerpotentieonderzoek dieper. Het brengt in beeld:
de manier van denken en redeneren;
het vermogen om nieuwe informatie op te nemen;
de reacties op uitleg en feedback;
en de motivatie en werkhouding.
Zo ontstaat er een compleet beeld van het leervermogen — en dus van wat een kind mogelijk nog kan bereiken (van vmbo bb tot vwo)
Met de resultaten van het leerpotentieonderzoek kan ik ouders en school een gedegen advies geven. Soms blijkt dat een kind inderdaad meer in zijn of haar mars heeft dan de cijfers laten zien. In andere gevallen bevestigt het onderzoek juist dat het huidige niveau goed past.
Het geeft rust, duidelijkheid en een stevig onderbouwd beeld. En dat is precies wat je als ouder wilt — weten waar je aan toe bent, in plaats van gissen.
Dus, als je na het voorlopig adviesgesprek twijfelt of je kind op de juiste plek zit: bel gerust, meten is weten.
Wil je meer weten over het leerpotentieonderzoek of een afspraak maken?
Klik hier voor informatie over het onderzoek of neem contact met me op.