School kan een uitdaging zijn, zeker voor kinderen ASSS. Met de juiste ondersteuning kan een leerling gewoon op school functioneren, ook zonder medicatie.
ASS staat voor 'Autisme Spectrum Stoornis.' Het is een neurologische ontwikkelingsstoornis die invloed kan hebben op de sociale interactie, gedrag en interesses. De 'spectrum' staat voor de verschillende symptomen en de mate en ernst waarin deze voorkomen, deze kunnen sterk variëren.
Kinderen met ASS kunnen het lastig vinden om sociale interacties aan te gaan en deze signalen te grijpen, en het aangaan van vriendschappen. Daarbij kan de verbale en/of non-verbale commicatie moeizaam verlopen. Ze kunnen de neiging hebben tot repetitief gedrag en hele specifieke of beperkte interesses hebben. Daarbij kunnen ze over- of ondergevoelig zijn voor prikkels, zoals geluid, licht, aanraking of smaak.
Interventies, zoals gedragstherapie en aanpassingen op school, kunnen heel nuttig zijn om de schoolgang te verbeteren.Daarbij adviseren wij neurofeedback. Neurofeedback is een alternatief voor medicatie en gesprekstherapie. Het is een techniek die de hersengolven traint om de prikkelverwerking te verbeteren. Hierdoor verminderen de symptomen van ASS.
Meer informatie over neurofeedback
"Onze zoon heeft weinig concentratie en zoekt prikkels (vergelijkbaar met ADHD). 1 minuut achter elkaar werken op school was voor hem de max. Hij heeft 20 keer Neurofeedback gedaan en het lukt hem nu om de hele ochtend te werken. Dat al in zo een korte tijd en hij vind het nog leuk ook!"
Ingebord Bush
"Onze zoon is de afgelopen jaren een aantal keer uitgevallen op school wegens vermoeidheidsklachten en buikpijn/hoofdpijn zonder lichamelijke oorzaak. Het vermoeden bestond dat de oorzaak deels gezocht moet worden in de prikkelverwerking. Andréas heeft een meting gedaan om te kijken of neurofeedbacktraining geschikt zou kunnen zijn voor onze zoon, en dat bleek zo te zijn. We zijn gestart en merkten na ongeveer een week kleine veranderingen. Iets meer energie, voor het eerst aangeven dat iets op school ‘te makkelijk’ was geweest en dat dat vermoeiend was geweest, spontane behulpzaamheid, gewoon in slaap vallen ondanks jeukbultjes op zijn hele lijf door een virus. De training is nog niet afgerond, maar biedt wel hoop op een beter schooljaar!"
Tessa de Jong
Meester Andreas B.V.
Bijlestaal 40T
1721 PV Broek op Langedijk