Nathalie

Aangenaam, mijn naam is Nathalie van Woudenberg. Momenteel ben ik voor het zesde jaar werkzaam in het voortgezet onderwijs. Dit is het vierde jaar dat ik lesgeef in Amsterdam-West als docente Nederlands. Hier begeleid ik kansarme jongeren met een cruciale taalachterstand bij het leren van de Nederlandse taal.

Het vak Nederlands heb ik niet zozeer gekozen omdat ik levensvreugde haal uit het schrijven van de juiste d’tjes of t’tjes, maar voornamelijk omdat ik erin geloof dat wat je toekomstdroom ook is, taal je sterk maakt. Mijn kwaliteit is om jongeren dit te laten inzien, waardoor de motivatie groeit. Tijdens de complexiteit van je puberjaren is leren soms niet je prioriteit. Vooral tijdens leerjaar 2 en 3 beleeft je puberbrein en lichaam een piek. Best logisch dus dat het lastig kan zijn om dit geheel zelfstandig te doen. In een klassikale setting krijg je niet altijd de feedback die je nodig hebt. Oké, misschien weet je wel dat Nederlands niet je beste vak is maar weet je ook waar je vastloopt? Weet je ook wat al wel heel goed gaat? Bijles kan de oplossing zijn om onder andere antwoord te krijgen op deze vraagstukken.

Leren is voor mij het jezelf aanleren van strategieën die bij jou passen. Slim zijn is iets waar ik niet in geloof. Ik zie het brein als een spier. Hoe meer je traint, hoe sterker je wordt. Ik help uw kind graag richting het voor hem of haar hoogst haalbare niveau. Verder vind ik het hierbij belangrijk om talent en plezier te benutten. Ik ben een jaar geleden, naast mijn fulltimebaan, cum laude afgestudeerd aan de tweedegraadsopleiding docent Nederlands. Niet omdat ik zo fantastisch goed kon leren, maar omdat ik een leermanier en planning vond die bij mij pastte.

Docent Nederlands is niet de enige taak die ik uitvoer. Ik vind het pedagogisch begeleiden van leerlingen en het onderwijs innoveren namelijk ook van essentieel belang. Naast het lesgeven ben ik SLB’er, LOB’er, coördinator Peer2Peer, vakgroephoofd van mijn sectie Nederlands, projectleider rubrics en formatieve evaluatie en daarnaast verzorg ik de overgang van primair naar voortgezet onderwijs. Ik ontwikkel naast bestaande methodes mijn eigen les- en leerstof, omdat ik geloof dat elke doelgroep en individu een aanpak nodig heeft die passend is voor hem of haar. In de onderbouw geef ik les op basis-, kader-, theoretisch- en havoniveau. In de bovenbouw doceer ik de kaderklassen. Naast mijn reguliere lessen Nederlands geef ik ook steunles Nederlands. Tijdens deze lessen begeleid ik leerlingen met een taalachterstand. Ook heb ik ervaring met het begeleiden van NT2-studenten.

The answer is not to standardize education, but to personalize and customize it to the needs of each child and community. There is no alternative. There never was. (Ken Robinson)